Decembertraditie

Deel 57, december 2013

Gelooft u nou nog steeds in een Sinterklaas en de laatste jaren ook in een Kerstman of is het al lang voorgoed voorbij?

Ik zou me voor kunnen stellen dat, wanneer u in december ’s morgens iets in uw schoen vindt, die ’s avonds per ongeluk naast de open haard is blijven staan, u zult gaan denken: “zou het dan toch….?”

Maar normaal gesproken, afgezien van de pakjesavond met kado’s en surprises, samen met familie, kinderen en/of kleinkinderen, zit het Sinterklaas-, en/of  Kerstmangevoel er bij u niet meer in.

 

Wij allen weten dat het al een zeer oude traditie van grote vrijgevigheid is, maar onder de indrukwekkende outfit van de oude, langharige grijze man in het rood gaat simpelweg een gewone moderne man schuil. (en beslist géén pedofiele bisschop, je weet nooit wat mensen tegenwoordig gaan bedenken om dit oude, traditionele kinderfeest feest te boycotten!)

De pieten zijn gewoon zwartgemaakte, andere, normale, niet racistische mensen.

(verklap dit nooit aan kleine kinderen!!)

Kortom, het is een toneelstukje, een feest voor de kinderen, een traditie, mogelijk een immaterieel cultureel erfgoed.

 

Hoe kan het dan, dat een heleboel goedgelovige mensen niet meer in de Sint geloven  maar nog wel steeds in het sprookje van de idyllische natuur?

De natuur, waarin alles “pays en vree” is en romantisch en onschuldig en naar behoren functioneert.

De pleziernatuur, waarin alles vanzelf gaat en alle schepselen vegetarisch zijn en elkaar met rust laten, een soort paradijs dus en waarin alléén de mens bloeddorstig is en wreed.

Als er mensen zijn die er zo over denken en (ik verklap geen geheim) echt waar, die mensen zijn er, dan is dat erger dan op volwassen leeftijd nog geloven in Sinterklaas en/of de Kerstman

De Goedheiligman is er ieder jaar maar even (half november tot 6 december) en de Kerstman iets later en dan is alles weer voorbij en bovendien is Nederland een heel groot park, waarin je soms ook moet wieden, schoffelen en opruimen.

 

Er zijn ook nog steeds mensen, die geloven dat je dieren niet in gevangenschap mag houden, want dat hoort niet, is tegennatuurlijk en bovenal zielig.

Gehouden vogels zijn volgens die mensen minstens zo zielig, ook al is hun kooi nog zo groot.

Wie ben ik om te twijfelen aan de oprechtheid van de gedachten van anders denkenden.

Er bestaat immers een lied dat begint met : “De gedachten zijn vrij….”.

Maar andersdenkenden moeten niet proberen hun gedachtegoed zodanig te profileren dat het een onderwerp wordt van politieke voorkeur, want met dezelfde snelheid kan ik dat natuurlijk ook doen en wie heeft er dan gelijk?

Het gaat uiteindelijk ook niet om het gelijk, maar wel om de realiteit.

Prinsjesdag is een uiterst serieuze traditionele aangelegenheid met een koning en koningin en gouden koets en zo en alle kamerleden zijn netjes gekleed, strak in het pak.

Als je op die dag als boegbeeld van een partij, die het goed meent met dieren, verkleed gaat in een carnavalsoutfit, doe je iets niet goed.

Als zo’n mevrouw dan in dat carnavalspak lijkt op een soort jager en daarbij constant blijft roepen dat Nederland niets van de jacht moet hebben, hoe serieus en geloofwaardig ben je dan als politica?

Als je voortdurend roept dat er iets fout zit in de maatschappij, zonder dat uitvoerig en hartgrondig te hebben uitgezocht, bedrijf je dan eerlijke politiek, symboolpolitiek of volksmennerij?

           

Dieren in gevangenschap worden dus vaak als zielig ervaren, maar het gaat soms nog veel verder, dan wil men als organisatie of partij zaken verbieden, proberen de natuur tegen die afschuwelijke mens beschermen.

Zo zijn er lieden die er voor gezorgd hebben, dat het verboden is om op predatoren te jagen en ze te doden, want dergelijke praktijken zouden, volgens hen, absoluut niet nodig zijn, omdat in de natuur altijd alles weer op zijn pootjes terecht komt.

Het belang van de dieren, die er juist bij gebaat zijn wanneer er wat minder predatoren waren wordt daarmee resoluut terzijde geschoven en dergelijke akties zijn dan ook slechts bedoeld om als organisatie, partij, of persoon, gelijk te willen krijgen.

Op een dergelijke manier wil men de “beroepspredator” de vos en de “hobbypredator”de verwilderde kat tegen de barbaarse mens in bescherming nemen en van de steenmarter en de wolf moet je ook afblijven.

Het verminderen van predatoren komt juist alle dieren, waarvan de populatie weinig uitbreidingsmogelijkheden meer heeft, uiteindelijk ten goede.

Vergeet niet, dat de bodembroeders het al heel zwaar hebben in biotopen, die door allerhande oorzaken helaas nog maar mondjesmaat geschikt zijn om er überhaupt jongen in groot te krijgen.

Door nu aan de ene kant de predatiedruk niet te verminderen, verlies je tegelijkertijd aan de ander kant de kans op beter voortplantingsresultaat van soorten, die dat juist zo goed kunnen gebruiken.

 

De natuur een handje helpen is voor sommige lieden vaak een absurde uitdrukking en gewoon ondenkbaar, want die geloven helaas nog steeds in de idyllische natuur en doen daarmee ook levenslang mee aan de Sinterklaas-, en Kerstmanmythe voor volwassenen!

 

 

Ik wens u een goede jaarwisseling! 

Bart Smit

NB. Veertjes is een regelmatige bijdrage op de website van Aviornis Nederland. De column geeft niet noodzakelijk de officiële mening van Aviornis weer.

Klik voor een vergroting
Klik voor een vergroting
Klik voor een vergroting
Klik voor een vergroting
Klik voor een vergroting