Verslag van een Aviornisreis naar Engeland (2)

Een reis georganiseerd door Aviornis regio's Midden-Nederland en Nijmegen
Verslag door Els Heinink
Foto's door Ineke van Dieten

Dag 1

Vertrek vanaf de thuishaven van de Betuwe Express 6.00 uur. Iedereen was op tijd aanwezig dus vertrokken we op tijd met als chauffeur Ties richting Calais vanwaar de oversteek naar Dover per boot werd gemaakt. Het was mooi weer, dus na de lunch ging iedereen lekker buiten op het dek zitten.

In Engeland aangekomen konden we meteen doorrijden richting ons 1ste park Bentley Waterfowl & Museum in Lewes. Het park was mooi aangelegd maar  door gebrek aan onderhoud deed het wat “wild” aan. Het was er rustig en natuurlijk met mooie dieren. Bij het park was ook een Old Timer museum wat we ook nog even bezochten. Daarna “thee” gedronken bij het theehuis en gezellig zitten kletsen.

Wat eerder dan gepland vertrokken we richting Brighton, slechts 15 km, naar ons overnachtingshotel. Het hotel was mooi, goede kamers met fijne bedden. Na het diner dat in buffetvorm werd geserveerd, gingen de meeste van ons naar de Pier, een flinke wandeling, om daar wat te drinken.

Het was een lange dag geweest!! Toen was het goed slapen in het Jurys Inn.

Dag 2

Bezoek aan Birdworld Farnham. Het park ging open om 10.00 uur en de rijafstand was ± 1,5 uur dus moest er vroeg gestart worden. De 1,5 uur werd echter 2,5 uur omdat de chauffeur om een of andere duistere reden zijn navigatiesysteem weigerde te gebruiken. Dit alles tot ergernis van de reisleiders en de rest van de “bus”!

Het was een mooi en goed onderhouden park met veel vogels in goed verzorgde hokken. Niet al te groot maar het was er goed toeven.

Om 15.00 uur vertrokken we richting Cheltenham, maar eerst werd er een groepsfoto gemaakt wat nogal wat ‘problemen’ opleverde, e.e.a. door mensen die op zich lieten wachten. Maar nadat alle ‘problemen’ opgelost waren vertrokken we richting hotel “Hatherley Manor Hotel”, afstand 150 km en een verwachte reistijd van 3 uur. Ook dit werd weer wat langer door bovengenoemde reden (de man leerde het niet) en we kwamen ook nog in een file terecht.

Het hotel was prachtig gelegen in een groene omgeving en had mooie kamers. Er was een keuzemenu, dat haastig, door tijdgebrek, ingevuld moest worden. Gevolg bij het uitserveren waren heel wat mensen vergeten wat hun keuze was. Toch kwam alles goed en het eten was heerlijk.

’s Avonds had Ben van Uden een karaoke avond gepland. Met veel hilariteit en ‘zang’ van diverse smartlappen. Brigitte zong een ‘solo aria’. De dag was weer goed besteed geweest en iedereen ging tevreden naar bed.

Dag 3

Na een goede nachtrust en een heerlijk ontbijt om 9.15 uur vertrokken we richting Birdland Park en Gardens, een wat kleiner maar wederom goed onderhouden park met grote diversiteit aan vogels o.a. flamingo’s, pelikanen, pinguïns en nog andere watervogels. Ook papegaaien, toekan’s, toerako’s en fazanten. Iedereen was laaiend enthousiast.

Na de lunch in het park gingen we richting Sudeley Castle Pheasantry. Hier een kleine collectie fazanten in goede conditie. Verder een prachtige kasteeltuin en daar het prachtig weer was, was het goed toeven in het groen. Het kasteel stelde niet veel voor. Hier bleek Henry VIII vertoefd te hebben, er stond een prachtige afbeelding met zijn (6) vrouwen in een vitrine. Het verhaal erachter kennen we allemaal. Al met al een goed besteedde middag.

We vertrokken om 17.00 uur richting Cheltenham naar het diner. Dit was weer prima. Deze avond werd door de meesten, al of niet na een wandeling, in de bar doorgebracht. Prima stemming onder menig ‘glaasje’. Weer een dag voorbij, wat gaat de tijd toch vlug!!

Dag 4

De dag voor de Wildfowl & Wetlands Trust in Slimbridge, het park waarvoor bijna iedereen meeging. Veel van ons bezochten het met een reis van onze afdeling 11 jaar geleden ook, en waar ze toen ook héél enthousiast over waren.

Om 8.00 uur stapten we enthousiast in de bus om een verwachtte 2 uur durende reis te maken. Dat viel mee want na 1 uur arriveerden we bij slimbridge veel te vroeg! Maar geen nood, Brigitte onze ‘koffiejuf’ kwam op het idee koffie te zetten zodat we dat alvast gehad hadden.

Eindelijk gingen de deuren open en konden we naar binnen. Het was vroeg, dus waren er nog maar weinig bezoekers zodat we op ons gemak het grote aanbod van watervogels konden bekijken. Het weer was prachtig en dus werkte alles mee. Veel loslopende dieren die door de bezoekers  met, terplekke gekocht voer, gevoerd werden. Liefhebbers zoals wij allemaal zijn, hebben er een dag lang volop lopen genieten, fotograferen en filmen. We kwamen ogen en tijd tekort.

Het park had sinds 1998 een grote metamorfose ondergaan, overal waren banken van waar je alles goed kon bekijken. Helaas, de tijd ging weer snel en het was snel 15.00 uur, tijd om te vertrekken helaas. De rit naar ons volgende hotel is 240 km met verwachtte rijtijd van 3 uur. Door de file werd dit weer meer zodat wij pas om 18.45 uur in ons hotel in Bedford waren.

Er moest snel gehandeld worden om de koffers naar de kamers te krijgen, er maar een kleine lift en het diner was gepland om 19.00 uur! Na het eten gingen er toch, ondanks de vermoeiende dag, de stad in om iets te drinken, anderen gingen op tijd naar bed. Morgen de laatste dag alweer!

Grote groepen Knobbelzwanen (Cygnus olor) in Slimbridge

Dag 5

Laatste dag helaas! Vandaag gingen we de privécollectie van Arnold Zwetsloot bekijken in Sandy. De familie Zwetsloot van Nederlandse afkomst, vertrok in 1945 met 8 kinderen naar Engeland om bloemen te kweken. Arnold en zijn broer zetten later het bedrijf voort en nu is het een groot familiebedrijf. Naast de bloemen kweekt de familie eenden, ganzen, zwanen en flamingo’s en handelt er ook in.

We verwachtten wel het een en ander maar wat we zagen was ongelooflijk. Op 75 ha grond met 6 grote vijvers en prachtige begroeiing zagen we een enorme collectie watervogels in prachtige conditie. Ook een vijver met forellen voor de familieleden die van vissen houden. Er was ook een enorme waterplas voor watersport.

We werden na de rondleiding hartelijk ontvangen in de woning van Arnold en zijn vrouw met koffie, thee en koek. We keken hier uit op een schitterende tuin met vijver met eenden en flamingo’s.

Onder de indruk namen we afscheid van de familie en vertrokken richting Dover. In de bus verrasten de reisleiding ons met een heerlijke lunch van sandwiches en fruit. Super! Een lange busreis naar Dover volgde. In Dover vertrok de boot ± 15.00 uur (Engelse tijd) en om 17.45 uur (Nederlandse tijd) arriveerden we in Calais. Na uitladen en uitrijden aanvaarde we de thuisreis die 4,5 uur zou duren maar door de files toch weer uitliep.

Na een stop van 3 kwartier arriveerden we om 23.45 uur in Herveld. Na van (bijna) iedereen afscheid genomen te hebben reed iedereen huiswaarts.

Het waren prachtige dagen en we willen langs deze weg Jaap Korten, Ben van Uden en Bart de Kleijn danken voor de fantastische organisatie van deze geweldige reis! De samenwerking van de mensen van Nijmegen en Midden-Nederland is gezellig verlopen.

Een van de prachtige waterloopjes bij Zwetsloot
Op de boot
Watervogels bij Bentley Waterfowl
Kleine zwanen (Cygnus bewickii)
Kalkoengier (Cathartes aura)
Ingang Birdworld
Hatherley Manor Hotel
Koningspinguïn (Aptenodytes patagonicus)
Ingang van Birdland
Chileense flamingo's (Phoenicopterus chilensis) in Slimbridge
Kuifhoenderkoeten (Chauna torquata) in Slimbridge
Een overzicht van enkele vijvers in Slimbridge