Reisverslag IJsland Birdwatching 2007

Foto's door Jack Schepers

Vertrek vanaf Eindhoven Airport

Vrijdag 1 juni

Iedereen moest om 11.00 uur aanwezig zijn. We waren met 12 personen waaronder ook 3 dames. In Keflavik zouden er nog 3 Engelse vogelliefhebbers bij onze groep voegen. De vliegreis verliep voorspoedig, er was voldoende plaats in het vliegtuig om ook eens van plaats te wisselen.
De aankomst op Keflavik was regenachtig en er stond een harde wind, niet zo hoopgevend! Onze Engelse vrienden waren wat verlaat maar om 16.00 uur reden we in onze bus, met aanhanger voor de bagage, richting Reykjavik, welke vandaag links lieten liggen. We reden richting Borgarnes waar we overnachtten. We gingen echter niet eerder slapen nadat we een heerlijke wandeling over het prachtige golfterrein, dat achter het hotel lag, gemaakt hadden. Een leuke ervaring was dat het niet donker werd zodat je er geen erg in hebt dat het al laat. Iets wat ons in de komende dagen nogal eens parten zou spelen.

Van Borganes via Akureyri naar Myvâth

Zaterdag 2 juni

Na een heerlijk ontbijt vertrokken we vol goede zin richting ons einddoel. Het Myvâthmeer. Het was een lange rit maar we er was onderweg veel te zien. Mooie natuur, dieren o.a. scahpen, IJslandpaarden en niet te vergeten ook de dieren waar we eigenlijk voor kwamen: zwanen, ganzen en eenden. We ontdekten zo gaandeweg: Grote zaagbekken, Pijlstaarteenden, Eidereenden, Wintertalingen, Smienten, Kuifeenden, Toppereenden en ook al enige Harlekijneenden. Elke keer was er weer opwinding onder de liefhebbers en de fototoestellen en verrekijkers werden veelvuldig gebruikt. De lunch werd gebruikt in Akureyri waar we ook van chauffeur wisselden. We kregen onze chauffeur die ons de komende dagen zou rijden. Na de lunch met een nieuwe aanhanger richting ons einddoel. We passeerden de waterval van Godafôss, prachtig! We stopten om Parelduikers te bekijken en verderop een plas met Grutto’s, Goudplevieren, Middelste zaagbekken etc. We passeerden de Laxarivier en zagen daar onze grote vrienden: de Harlekijneenden.

We bleven genieten en wisten niet waar we kijken moesten! Er was weer een meer met grote Futen, IJseenden, Middelste Zaagbekken en een eindje verderop ontdekte de verspieders aan boord zelfs een prachtig stel Parelduikers. Ons logeeradres voor de komende 5 nachten lag landelijk en heerlijk rustig. We logeerde in een soort blokhutten waarin appartementen waren met slaapkamer, met zithoek en een badkamer met toilet.. Alles was in hout opgetrokken en erg gezellig. Eten moesten we in de koeienstal, we zagen de koeien vanachter een glazen wand. Dit was niet erg want de koeien- en de melkstal waren brandschoon. Onze gastheren en vrouwen waren hartelijk en zetten ons een heerlijk maal voor. De stemming onder elkaar was prima, er werd Nederlands en Engels door elkaar gesproken. Na het eten maakten verschillende van ons nog een heerlijke wandeling in de prachtige omgeving.

IJslandse brilduikers (Bucephala islandica), oftewel Barrow brilduikers
IJseenden (Clangula hyemalis)

Zondag 3 juni

Na het ontbijt vertrokken we om 9.00 uur naar de omgeving van het Myvâthmeer, waar we een flinke wandeling en kijktocht maakten door de ongelofelijke mooie en vooral schone natuur. Het water in het meer is zo schoon dat je het drinken kunt. Al onze watervogelliefhebbers kwamen dubbel en dwars aan hun trekken, er werden steeds meer nieuwe beesten ontdekt. We zagen o.a: Kuifduikers, Grauwe Franjepoten, Zwartezee-eenden, IJseenden, Tureluurs, en Europese Toppers. We genoten volop van al dat moois en de rust van de ongerepte natuur. Iedereen deed wat hij wilde: fotograferen, filmen maar vooral kijken! Er waren ook, zoals verwacht, nogal wat muggen. Verderop ontdekte een paar heren ene nest van een Smient met eieren waar ook een Kuifeendenei in lag. Met de bus die ons overal volged reden we naar het gebied van de Laxarivier. Met het voornemen om langs deze stroom een wandeling te maken. Een dreigende regenbui deed ons besluiten eerst te gaan lunchen en daarna terug te komen. Na een uurtje kwamen we terug en maakte alsnog deze prachtige wandeling. In de Laxa zaten zeer veel en tamme Harlekijneendjes tot grote verbazing van alle kenners. Ze waren zo tam als stadsparkeenden. Men dacht dat dit kwam omdat er nogal wat vissers langs de Laxarivier bezig zijn en dat ze daardoor niet mensenschuw zijn.  De volgende locatie was een plek aan het meer met rotswanden waar volgens zeggen veel IJslandse Brilduikers zouden zitten. Er werd tussen de rotsen gezocht en na veel klauteren werd een nest met eieren gevonden. En of het nog niet op kon vonden we een prachtig park met veel bijzondere vogels, uitzicht op het meer en natuurlijk…..muggen!

De dagreis was voorbij en we gingen weer huiswaarts waar ons in de koeienstal weer een lekker etentje wachten. Na het eten bracht ons de bus naar het Zwavelzwembad “Blue Lagoon”. Dames en heren moesten apart (naakt) douchen voordat we in het warme buitenbad mochten. Het was een heerlijke ervaring om in het warme zwavel te baden. Na 1 ½ uur was de chauffeur er weer om ons naar het logeerhuis te brengen. Daarna hebben we op het terras van Peter en Coba bij elkaar gezeten. Iedereen bracht zijn eigen stoel en wat versnaperingen mee. Hartstikke gezellig! Door het licht vergaten we de tijd en was het 0.00 uur voordat we naar bed gingen.

De Blue Lagoon vanuit de lucht

Maandag 4 juni

Het beloofde een mooie dag te worden met weer zon maar wel veel wind. Vandaag staat er een rondrit naar onder meer het Zwavelgebied, de hete bergen en de Dettifloss watervallen op het programma. Ons eerste bezoek is Nàmaskard, de borrelende en dampende zwavelbronnen/ De modderpoelen hebben een temperatuur van 100˚ C, dus binnen de lijnen blijven anders heb je kans dat je voeten verbrande. Vooral op de zachte plekken zakte je snel weg. Er hing een sterke zwavellucht: het stonk! Ons volgende doel was de waterval Dettifloss. Hier storten de watermassa’s van de Jökulsazich gletsjer zich over een breedte van 100 meter, 40 meter omlaag. Een imposant gezicht! Er werd dan ook druk gefotografeerd. De lunch was in een verlaten wegrestaurant waar ze erg blij waren met onze komst.

Op onze tocht verder zagen we een Sneeuwhoen die beslopen werd om op de foto gezet te kunnen worden! Doordat we nogal eens stopten om allerlei vogels te spotten ging de tijd dringen. Opeens, op een heel bijzonder uitzichtpunt, zagen we ze: de Papegaaiduikers! Niet een paar maar wel zeker 60. Iedereen in extase!

Na een kwartier rijden werden er twee walvissen ontdekt, weliswaar alleen door de verrekijker, maar toch! Vervolgens reden we naar de Laxadelta waar we veel Harlekijneenden zagen. We stopten ook nog bij een beek waar Peter vroeger ook Harlekijneenden had gezien, dus wie weet…De dames bleven bij de bus om te genieten van de mooie omgeving net de bijzondere begroeiing. De heren besloten om de beek te gaan bekijken en liepen stroomopwaarts om nesten te zoeken, Ze vonden een nest met Kuifduikers, Watersnippen en een nest Zaagbekken. Voldaan kwamen ze terug. ’s Avonds weer het gebruikelijke ritueel, eten, wandelen, een borrel en (laat) naar bed.

Dinsdag 5 juni

Naar Hüsavik om met de boot naar de walvissen te gaan kijken: de Walewatching.
Eerst maakten we nog een rondrit om nog wat vogels te kunnen spotten. Maar eert reden we naar een boerderij waar een privé-collectie opgezette vogels met eieren tentoongesteld was. Het was een klein vertrek waar we 1 voor 1 naar binnen konden. Een mooie collectie.
Op naar Hüsavik zien we nog van alles en nog wat, de liefhebbers komen zeker aan hun trekken. We zijn om 11.00 uur in Hüsavik en krijgen eerst de tijd om te lunchen en de plaats van de haven te bekijken. Er is een walvismuseum en een Penismuseum! Beiden worden door enkelen van ons bezocht.
Om 14.00 uur verzamelden we bij de boot, de Haurkur, een prachtig houten zeilmotorboot. De begeleider, de kapitein en eigenaar van de boot is dhr. Hurdur, een sympathieke man. Eenmaal op zee wordt er driftig naar walvissen gezocht en dat lukte goed. We hebben vele walvissen van zeer dichtbij gezien: een machtig gezicht! Daardoor was de sfeer aan boord optimaal. Mede omdat wij met ons gezelschap de enige opvarenden waren.We werden dan ook nog eens getrakteerd op warme chocomelk met een Deens koffiebroodje. Aan het einde van de middag voeren we naar een rots vol met prachtige Papegaaiduikers. Onze dag kon niet meer stuk!

Woensdag 6 juni

Vandaag naar Grimsey. Een eiland in de poolcirkel, het Noordelijkste deel ligt in de IJszee. Het ligt 41 km.van het vaste land.
We vlogen met 3 kleine vliegtuigen er naartoe, wat op zichzelf al een hele belevenis was. Het uitzicht op IJsland en de Oceaan was spectaculair! Na 20 minuten vliegen landden we op Grimsey. Een bezoek aan dit eiland is een must voor iedere vogelliefhebber. Er zijn meer dan 100 meter hoge steile rotsen waarop zo’n 30 zeevogelsoorten leven. Waaronder natuurlijk honderden Papegaaienduikers!
We werden vriendelijk ontvangen door een dame die ons met eigen auto naar alle highlights van het eiland bracht. Het weer was fantastisch en onze vogelliefhebbers genoten met volle teugen. Het was een hele klus om iedereen weer te verzamelen voor onze terugvlucht om helaas deze fantastische “wereld”te verlaten. We kregen allemaal een oorkonde. Op de terugvlucht vloog de piloot over IJsland. We konden de Lavakraters van bovenaf prachtig zien.’s Middags zijn we voor het laatst naar de eilandjes in de Laxa gegaan. Prachtige wandeling maar we werden opgegeten door de muggen. Deze muggen steken niet maar je loopt voortdurend in een grote zwerm. Ze gaan in je neus, ogen, oren en haren zitten. Erg irritant, de IJslanders dragen dan een soort van imkernet om hun hoofd. Er was weer van alles te zien, helaas dit was wel onze laatst dag in Myvâth. Morgen weer richting Reykjavik.

De weg terug

Donderdag 7 juni

Vandaag een lange rit naar Reykjavik. Onze chauffeur nam in Akuriri afscheid van ons en kreeg een envelop met inhoud en een lekker fles whisky. Hij was zeer verbaasd want op IJsland zijn fooien niet gebruikelijk. Onze nieuwe chauffeur bracht ons weer heelhuids naar Reykjavik waar we de stad nog even hebben bekeken. Na een heerlijk afscheidsdiner zochten we ons nachtverblijf op, trekkershutten. Wel comfortabel. Iedereen was moe en zocht spoedig zijn bed op want morgenvroeg was het weer vroeg dag, de wekker liep om 04.30 uur af! Want ons vliegtuig vertrok om 07.00 uur. De vliegreis verliep voorspoedig en om 12.30 uur landden we op Eindhoven Airport. Na een hartelijk afscheid vertrok iedereen huiswaarts.

We waren het allemaal eens: Dit was een fantastische reis!!

IJslands landschap
Harlekijneenden (Histrionicus histrionicus)
Harlekijneenden
Een koppel harlekijneenden
Papegaaiduikers (Fratercula arctica)
Gewone alken (Alca torda)